Leelou Blogs

Friday, October 29, 2010

KESAYANGAN

"i syg u..
i xblh kehilangan u..
kalau u xd,i xtau ape jd dgn hidup i..
i serius ni!
i xnak kehilangn u!
jgn hilangkan diri u dr pandangn i k.."




rindu la gilerr kt milo seko ni..
tgu la balik nt ak x lepaskan ko..(ahahahahaa  gelak kejam)

ni la satu2nye kucing yg tgl(ekceli ade lg seko,ibu die,tp xd gmbr plak)
dl ade byk, dlm 7 ekor,tp da kasi org, sebab mak aku x larat nk jage sorg2..
nk xnk terpkase la aku merelakan pemergian mereka(sebak2 sob..sob..)

KUCING..
menurut wikipedia iaitu sebuah ensiklopdia bebas mentakrifkan kucing sebagai:(gler skema ayat)

Kucing (Jawi:کوچيڠ ) dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar AfrikaFelis silvestris lybica dan mungkin dijinakkan 3,500 tahun dahulu di zaman Mesir purba, di mana ia digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia.
Kucing yang keturunannya berdaftar secara rasmi dipanggil kucing baka, kucing baka tulen atau kucing pertunjukan. Kucing baka tulen adalah kurang dari satu peratus daripada keseluruhan populasi kucing; kucing yang mempunyai baka campuran dirujuk sebagai bulu-panjang bela jinak dan bulu-pendek bela jinak.
Terdapat pelbagai baka kucing domestik, ada yang tidak berbulu ataupun ekor, dan mereka wujud dalam beraneka warna yang berlainan dan ada juga mempunyai banyak warna. Mereka adalah pemangsa yang mahir dan diketahui bahawa mereka memburu lebih dari seribuspesies haiwan lain sebagai makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia, seperti yang dijelaskan dibawah. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota. Kucing boleh dikatakan baru lagi dijinakkan, oleh itu kucing juga boleh hidup di kawasan liar dan selalunya mereka akan membentuk satu koloni kecil. Hubungan manusia dan kucing menyebabkan kucing dipuja di dalam dongeng dan legenda dari beberapa bangsa, contohnya Mesir Purba, Viking dan juga Cina.

takrif ak plak:
kucing ialah haiwan berbulu yg kadang2 bulunye senang tanggal,manje dan kadang2 mengade-mengade,kuat mkn dan sgt memilih makanan(itu milo oke), x suke mandi(itupon milo gak) dan kuat tido(milo lg!), tp tersangat la somel(geram!geram!geram!)..
org kate kucing ni teman terbaik manusia..yeke??
teman yg plg paham manusia..yeke??
kenape plak??binatang lain xleh jd teman baik ke??

ermm mari kite rungkai..
bila ak stat bela kucing, bru aku dpt paham npe ade sesetengah org ckp cmni..
mmg betul..kucing ni teman plg baik manusia(pd ak la..org lain ak xtau)
nama pon binatang kan,jd segala tindakan yg dilakukan kucing, tak direka atau fake.
mmg semulajadi cm2..(xd akal kot ntk pikir nak watpe)
segala perbuatan dan tingkah laku kucing ni kdg2 blh merelease tensionkan kita.
rasa terhibur plak tgk(tp mmg betol la)..
kucing ni sentiase ade dgn kite bila kita rase gembira, sedih,marah, geram..
kalau kita marah pun di x lari..(yela kucingkan,akal pon xd,mane la 'die' tau kita tgh marah ke ape)..
ha, melainkan kita baling selipar kat 'die',baru la 'die' cabut lari..(hanjeng2!;p)

oke,
kenapa binatang lain xleh jd teman ke??
JAWAPANNYA...boleh je,sape2 pon boleh bela ape2 pon dorg nak.
nak bela ular,iguana,anak arimau ke,blh je..
tp tu la kan, kucing ni binatang yg manja, blh belai2, kecik ke besar ke blh jek belai.x pelik kn nk belai.
tp ular, iguana, anak arimau??ade ke org belai mcm belai kucing??
ade mmg la ade, tp kalau da besar, berani ke nak belai.silap aribulan kita yg kena 'belai'.ahhaaaa....
nak jage kucing ni pun x susah, lg2 bab makan, bg ikan bilis, ikan goreng, bedal jek..
tp kalau bg ikan bilis kt anak arimau, nk ke mkn??(kena gelak jek)
kan????

DAN,,,,
aku pelik kenapa ada org x suke kucing dan takut dgn kucing
ini jawapan dan pendapat aku:
yg x suke kucing 2 mgkn sebab die ade pengalaman ngeri ngn kucing kot,pnh terlanggar ke, pnh terpijak ke(ish kejam).dan yg takut kucing ni ak pelik sikit.kucing ni haiwan yg plg jinak dan manja.so wondering gak la kan..erm mgkn ada alahan kot, 2 yg takut ngn kucing.

x kesah la apa pandangan org pada kucing.diri masing2 kan,suka dorg la nk suka ape pon..who care??

sebut pasal langgar2 ni..aku ade pengalaman yg agak la sedih psl kucing ni..(sob..sob)
cerita ni berlaku masa cuti semester 4..
masa 2 kt kampung.malam 2 ak keluar g cc..masa sampai cc aku x npk lg ada kucing.masa nak balik,aku ternampak la 2 ekor ANAK kucing kt tepi jalan.mula2 aku x hirau la.tp lama2 aku pelik,napa basah je kucing 2.tgk2 darah kt badan kucing 2 dan menggeletar badan die.yg seko lg xd pape.oke aku da suspek yg kucing ni kena langgar..yg wat aku sedih bila kucing yg x kena langgar setia menunggu kucing yg kena langgar 2(mgkn kucing ni adik beradik kot).dan ada kala abg kucing 2 jilat2 badan adik die(dgn harapan adik dia x mati)..sgt sayu masa 2..aku sendiri pon xmampu nk tahan air mata aku jatuh masa 2..aku yg gabra dan sgt takut masa 2 x mampu nk wat ape,hnya letak kucing 2 kt tmpt yg terlindung.tp masa agkt ank kucing yg kena langgar 2, da terkulai dan sgt lembik(sebab die da mati..oke sgt sedih..huwaaa)..then aku pon start meny!@#$ seranah org yg langgar.sebab sedih sgt kan,aku x mampu nak tahan kesedihan aku.aku cerita kat seseorg dan baru tenang sikit.(terima kasih kamu)..then bila da ada kekuatan, aku ajak ayah g ambil anak kucing 2 utk tanam..bila aku sampai da takde kucingnya.dan kawasan kejadian yang penuh dgn darah pon dah di cuci..(terima kasih kepada anda yang sgt prihatin)..baru la aku lega sikit sebab kucing 2 da selamat dikebumikan..

erm...kepada yg melanggar, jgn la jd manusia yg kejam sgt,kalau da terlanggar, tlg la bertanggungjawab,ni x ,main tggl situ jek(geram nih!)..*sigh~

kesimpulannya..

kalau x suka kucing, jgn la kejam ngn kucing oke!  ouh kucing~~

frames

sedap ko tido.


gemuk err..


ermm ndapp..

No comments:

Post a Comment